„Brankáři jsou nepostradatelní, jsou už tak vystaveni tlaku,“ říká trenér Volšík.

 Pojďte se s námi podívat pod pokličku brankářského řemesla s trenérem brankářů RFA Ondrou. Jsou brankáři opravdu v něčem jiní nežli hráči? To a mnoho dalšího Vám Ondra řekne. 

1) Ondro, v první otázce bych tě poprosil, aby si stejně jako tvoji kolegové zhodnotil podzimní část akademické sezóny z pohledu brankářů.

Podzimní část můžu hodnotit vesměs pozitivně. Jediná kaňka je konec Adama Dvořáčka, který se rozhodl z akademického programu vystoupit. Převažují ovšem pozitivní věci, jako je zahraniční zkušenost v Maďarsku a Rakousku, zkušební tréninky ve starších kategoriích, velice kvalitní přístup kluků k tréninkům a viditelné zlepšení ve věcech, na kterých společně pracujeme.

2) Byl si brankáře omrknout na jejich zápasy v mateřských klubech?

Každého brankáře jsem se snažil vidět alespoň dvakrát. U někoho to vyšlo víckrát, na někoho se zaměřím více v jarní části.

3) Jak chodí brankáři do akademie připravení? Zvládají náročný program brankářské přípravy?

Technická úroveň brankářů, kteří přicházejí do akademie, se liší. Na někom je vidět, že už nějaké brankářské tréninky dříve absolvoval. Mám tu naopak i kluky, kteří speciální tréninky zažívají poprvé. V tomhle ohledu bych se chtěl zaměřit na lepší spolupráci s regionálními týmy a hlavně na lidi, kteří tam jsou ochotni s brankáři pracovat. Velmi slibně se situace vyvíjí například ve Svitavách nebo v Chrudimi.

Brankářská příprava z mého pohledu není tolik náročná. Odrážíme se od věcí, které jsou pro brankáře základní. I přes to, že kluci trénují společně, snažím se ke každému z nich přistupovat individuálně a pracovat „přímo“ s ním.

4) Pracujete v rámci tréninku také na mentální přípravě brankářů?

Mentální složku řešíme stejně, jako techniku v tréninku. Obecně mám rád, když je na tréninku dobrá nálada, živí kluci a disciplína zároveň. Snažím se v klucích probudit jejich „zvíře“. Rozhodující faktory jsou pro mě odvaha, odolnost, vášeň a koncentrace.

5) Co myslíš, jakým směrem se bude všeobecně ubírat hra brankářů do budoucnosti?

Osobně si myslím, že budou na brankáře vyšší a vyšší nároky co se týče hry mimo pokutové území. V současné době je běžné, že se brankář zapojuje do výstavby hry a je po něm požadována větší intervence při bránění mimo pokutové území. Podle mě bude do budoucna snaha o to, mít brankáře, který bude plnohodnotný hráč a navíc bude skvěle chytat. Už teď to někteří trenéři vyžadují 🙂

6) Letos si měl možnost zúčastnit se, již po několikáté, reprezentačního kempu brankařů. Objevil se mezi brankáři nějaký výrazný talent, který by výrazně převýšil ostatní brankáře?

Podle mého názoru se letos v této kategorii jednalo o velmi vyrovnané kluky, mezi kterými jsem nenašel žádného, který by nad ostatními vyčníval. Nicméně ze zkušenosti z minulých kempů mohu říct, že se to může během příštího roku úplně změnit.

7) V čem je příprava brankářů jiná nežli práce s hráči v poli? Nebo celkově, je role brankáře oproti roli hráče v něčem složitější?

Myslím si, že z pohledu trenéra, který se stará o brankáře, je příprava rozhodně více individuální a efektivnější. Přece jen má na starosti méně početnou skupinu, a tím pádem má větší vliv na jednotlivce. V tomhle právě svoji práci miluju. Baví mě, když to, co s kluky děláme, dopadá na úrodnou půdu a je to hlavně hned vidět. Myslím si, že v tomhle mají brankáři výhodu oproti hráčům z pole.

Když si vezmeme už jen tu podstatu, že bez brankáře se nemůže odehrát žádný zápas, tak jeho role je opravdu složitější než u hráčů. Tím, že jsou nepostradatelní, jsou už tak vystaveni tlaku. Jako jediní můžou chytit míč do ruky, mají jiný dres, jejich pohyb na hřišti je zcela odlišný. Přes tohle všechno, co je odděluje od ostatních, s nimi musí dokonale fungovat. Už jen pro to, že když udělají chybu, je to většinou gól pro soupeře a oni se musí s tímhle tlakem vyrovnat. Do toho na ně vytvářejí tlak další vlivy, které jsou kolem nich. Už když se brankář rozhodne být brankářem, sám sebe se vystaví tlaku. Nejlepší jsou ti, kteří si s tím dokážou poradit.

8) Jaké cíle si dáváš do jarní části akademické sezóny?

S kluky mám s každým zvlášť individuální cíl. U někoho je to zlepšení hry nohou, u někoho naučit se pracovat s postavením v brance a u někoho je to být více mentálně odolný. Osobně mám cíl takový, abych na konci akademické sezóny viděl v těchto jednotlivých aspektech zlepšení.