HLAVIČKOVÁNÍ TO VĚDA JE

Již delší dobu se diskutuje na vážné téma hlavičkování. Zástupci českého fotbalu se tímto tématem vážně zabývají a snaží se objasnit tuto otázku. Přinášíme Vám vyjádření vedoucího úseku vzdělávání FAČR pana Antonína Plachého, který ve spolupráci s prof. Růžičkou a Craigh Smythem řešili tuto problematiku.

Hlavičkování může být opravdu problém ve vývoji, pokud je necitlivé vedení dětí a mládeže. Při úderech se vyplavují látky, které dlouhodobě mohou zapříčinit různé typy demencí (Alzheimer, Parkinson). My to v současné metodice máme vcelku ošetřeno, ale budeme to ještě upravovat a zvýrazňovat. Každopádně zatím žádný převrat. Proto je v metodice nutné tlačit ještě více pro kvalitu hry s míčem u nohy, nikoliv nakopávané míče do soubojů na náhodu před branku. Pokud jde o nácvik, zejména v kategoriích přípravek a mladších žáků, budeme v metodice doplňovat aby se k nácviku používaly měkké molitanové míče. A v tréninku, pokud třeba u starších žáků již bude nácvik centrů a zakončování hlavou, tak aby míče byly podhuštěné a nikoliv přefouklé. To budeme vše dopisovat a inzerovat do veřejnosti.

Na dětech, za současných podmínek kvality míčů atd. nebylo zatím testováno nic. Zásadní testy proběhly na dospělých, kdy otestovali 11 fotbalistů, kteří hlavičkovali 40x za 20 minut míče nastřelované dělem rychlostí 70km/h.
Největší paseku na neuronech, mohou dělat pohyby, kdy hlava dělá pohyb do strany a hlavičkuje jakoby spánkovou kostí. Nejde ovšem o ten úder míče samotný, ale o to, že mozek naráží uvnitř hlavy na spánkovou kost a tam vzniká trauma. Míč tomu pomáhá, ale zde je to podobné při jakémkoliv úderu, (otřesu, prudkém zastavení) takže nácvik hlaviček je podstatný čelem. Takové to opakované hlavičkovánís míčem nad sebou (dribling) je víceméně k ničemu i z hlediska herních dovedností, takže to v klidu vynechme úplně.

My jsme počítali zhruba 30 utkání, kolik hlaviček je to v přípravkách a tam jsme zhruba kolem 0,5 hlavičky na hráče za utkání. Samozřejmě pokud je utkání vedeno aktuální metodikou. V mladších žácích cca 1 hlavička na hráče a až od starších žáků se dostáváme na nejvýše kolem 5 hlaviček za zápas na hráče. Nikoliv tedy 7-12 jak je někde uváděno. To, co je ovšem podstatné je, že pokud se děti hýbou v kognitivně náročném prostředí = orientace v prostoru, rozhodování, kreativita = hra tak je tento pohyb naopak výraznou prevencí demencí a rozvojovou oblastí mozku, takže při správné metodice je fotbal zdravotně prospěšný.

Tyto informace klidně můžete šířit dále, abychom dělali osvětu a rodiče nepanikařili, pokud někde zaslechnou jen část pravdy, samozřejmě často přehnané do senzace. V dohledné době dáme oficiální stanoviska a zatím prosím, abyste zkoušeli spočítat počet hlaviček v jednotlivých kategoriích při zápasech a zaslat nám, ať máme vzorek širší. Jestliže se bude hrát třeba 7+1 a budou čtyři hráči na střídání na obou stranách tak je to dohromady 22 hráčů bez brankařů a jde o celkový počet hlaviček které v utkání proběhnou. Samozřejmě není hlavička jako hlavička.

Autor textu Antonín Plachý